torstai 2. helmikuuta 2017

Työpäivä kuvina

Moikka!

Työssäopin loppu alkaa häämöttää ja ajattelin väsäistä postauksen päivästäni SJ-tallilla vähän yksityiskohtaisemmin. Postaus on kuvattu 31.1. tiistaina.
Mun työpäivät alkaa yleensä 7.30-8.00. Aamu alkaa Epun ja Tellun väkirehujen antamisella, jonka jälkeen menen jakamaan heinät tarhoihin ja toiseen pihattoon, ennen kuin tarhaan hevoset.
Heti kun olen saanut jaettua heinät aloitan tarhaamaan hevosia. Loimet kaikilla ulos menevillä on yleensä valmiiksi päällä, koska talli ei ole lämmitetty. Kun tarhoihin menevät hevoset ovat ulkona, jaan sisälle jäävien hevosten heinät. Sisällä ei ole kuin muutama hevonen, joten heinien jakaminen muiden tarhaamisen jälkeen on omasta mielestäni helpompaa, koska ulos menevät jäävät muuten potkimaan oviaan tai muuttuvat levottomiksi kun jäävät ilman. Heinien jaon jälkeen aloitan siivoamaan karsinat. Karsinoiden siivoukseen menee aina työntekijöiden määrästä riippuen 45min-2,5h ja tällä kertaa kun olin yksin (niinkuin useimmiten tiistait ja torstait) minulla meni noin 2tuntia.
Aina kun olen yksin hoidan karsinoiden kuivituksen samantien siivoamisen yhteydessä, jotta säästän aikaa. Useimmiten myös lakaisen sitä mukaan mitä saan valmiiksi, mutta tällä kertaa lakaisin vasta karsinoiden siivouksen jälkeen. Aamutallista olin täysin valmis puoli yhdentoista aikaan. Kun aamutalli on tehty on aina 'aamutauon' aika, joka on tavallaan minulle vasta aamupala.

Aamutauon pitämisen jälkeen alkaa päivän vaihtelevat tehtävät. Vaihteleviin tehtäviin kuuluu yleensä ratsastusta, juoksutusta, maneesin huoltoa, erilaisia siivouksia tai esimerkiksi muiden avustamista.
Tällä kertaa tehtäväkseni sain ensimmäisenä Niksun juoksuttamisen, sillä se oli myöhemmin menossa terapiaan eikä silloin ylimääräinen energia ole hyvästä. Seuraavana kävelyttelin Tellua ympäri maneesia ja pihapiiriä, koska Tellu on tällä hetkellä sairaslomalla. Tellun jälkeen vuorossa oli vielä Vikkenkin juoksutus.
klo11-13 annetaan yleensä päiväheinät, jos aamuheiniä ei enään ole ja hevoset juotetaan ämpärein, jos vesiastiat ovat jäätyneet. Päiväheinien jälkeen on vuorossa ruokatauko, jonka jälkeen siivosin taukotilan (josta ei ole kuvaa). Taukotilassa touhuilun jälkeen oli vielä vuorossa Vapun irtojuoksuttaminen.
Kahden jälkeen tallille saapui kolme alkeistunnille tulevaa, joiden kanssa mun tehtävänä oli laittaa hevoset kuntoon ja mennä sitten vielä avustamaan tunnille tarvittaessa. Tunnin jälkeen otimme hevoset pois kunnosta ja siivoilin vielä vähän tallia iltaa varten. Päivän päätteeksi hain vielä hevoset tarhoista sisälle. Työpäivät mulla yleensä päättyy neljän ja viiden välillä, ylityötunteja tulee kerättyä, koska olen tällöinkin kyytien varassa. Normaalistihan meidän pitäisi tehdä vain 8tunnin päiviä, mutta mulle 10tunninkin päivät ovat tuttuja. Ja kaikki ylityöt ovat yleensä ns. omasta tahdosta/kyytien takia eli minua ei siis pakoteta olemaan myöhempään.

-Emma


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti